Als we anders en duurzamer van A naar B gaan, waar beginnen we dan? We kunnen het autogebruik gaan ontmoedigen. Of gaan we juist de alternatieven voor de auto eerst verbeteren? Zo moedigen we mensen aan om een ander vervoersmiddel te kiezen.
Maar we kunnen ook kiezen om het autogebruik direct te ontmoedigen door het verlagen van de snelheid of het verminderen van het aantal rijstroken.
Oneens gestemd, want het verlagen van de maximumsnelheid doet denk ik niet zo veel aan de modaliteitskeuze. Het zou zelfs kunnen dat het dat het verkeer er prettiger door voelt (ook in een auto). Minder capaciteit aanbieden (bv rijstroken) is dan effectiever. De snelheid verlagen doe je vooral vanwege de veiligheid en de leefbaarheid van de stad.
Oneens gestemd, want het verlagen van de maximumsnelheid doet denk ik niet zo veel aan de modaliteitskeuze. Het zou zelfs kunnen dat het dat het verkeer er prettiger door voelt (ook in een auto). Minder capaciteit aanbieden (bv rijstroken) is dan effectiever.
De snelheid verlagen doe je vooral vanwege de veiligheid en de leefbaarheid van de stad.
Ik zal door het verlagen van de snelheid voor de auto niet veel méér gaan fietsen, maar zeker niet minder!
Ook al wordt snelheid verlaagd voor de auto (waar ik niet perse tegen ben) wat met scooters en electrische fietsen, electrische steps etc? En de minder validen die van auto afhankelijk zijn om in het Centrum te komen, die kunnen niet of nauwelijks op alternatief overstappen.
Ik denk niet dat dit helpt met minder auto's, betere OV voorzieningen die goed aansluiten wel
Ik gebruik de auto met name voor buiten de stad. Als ik in de stad de auto gebruik is dat omdat ik spullen moet vervoeren die ik niet makkelijk mee krijg op de fiets.
Ontmoedigen van autogebruik in de stad, daar ben ik helemaal voor. Ikzelf zal de auto niet minder gaan gebruiken, want dat doe ik nu ook al zelden.
Door het verlagen van de snelheid ga ik niet vaker met de bus of fiets, als de locaties waar ik met de auto naartoe moet ontoegankelijk blijven met bus of fiets. Als de bouwmarkt, meubelzaak, tuincentrum, of industrieterrein beter ontsloten zouden zijn met het OV zou ik de auto vaker kunnen laten staan als ik naar dit soort plekken moet. Maar de snelheid heeft er weinig invloed op.
Er vinden binnen de bebouwde kom nog te veel korte verplaatsingen met de auto plaats. De fiets is hiervoor een prima alternatief.
Als de maximumsnelheid naar 30 gaat zal ik expres overal gaan bumperkleven en iedereen aan de kant duwen zodat ik wél 50 kan. Nee dankje. Ik verhuis liever dan dat ik 30 rij.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.