Geen parkeeroverlast in de wijk door vergunningen en betaald parkeren in de hele stad

315 keer bekeken 19 reacties

Voor de zomer hebben we informatie opgehaald bij inwoners en professionele belanghebbenden over verkeer en vervoer in Arnhem, nu en in de toekomst. Met de resultaten zijn we verdergegaan. Er zijn verschillende ideeën uitgewerkt met daarbij mogelijke maatregelen. Dat gaat bijvoorbeeld over het aanpassen van de maximumsnelheden in de stad, het beleid voor parkeervergunningen, alternatieven voor auto en de verbindingen voor fietsers, voetgangers en bussen.

Aan de hand van de stellingen op deze pagina horen we graag jouw mening. We verzamelen alle reacties en nemen deze mee bij het schrijven van het voorstel voor het duurzaam mobiliteitsplan. Je kon tot en met 7 december 2023 je mening geven over de stellingen.

Meer informatie

Heb je vragen? Stel ze aan Maarten Bulsink via e-mail: maarten.bulsink@arnhem.nl
Meer informatie over het duurzaam mobiliteitsplan vind je op www.arnhem.nl/mobiliteit

Maatregelen zoals een parkeervergunning of betaald parkeren wordt ook wel gereguleerd parkeren genoemd. Door dit in te voeren in een deel van de stad kan het zijn dat parkeerders uitwijken naar omliggende wijken, met parkeeroverlast als gevolg.

Door in de hele stad gereguleerd parkeren in te voeren (met verschillende tarieven per gebied) kan dit worden voorkomen.

In het centrum van Arnhem en enkele wijken kun je alleen maar betaald parkeren. Ook in de nieuwe wijk Rijnpark. Mensen wijken uit naar omliggende wijken waar je nog wel gratis of zonder vergunning kan parkeren. Hierdoor worden deze plekken overvol en ontstaat er parkeeroverlast.​

Door in de hele gereguleerd parkeren in te voeren (met verschillende tarieven per gebied) kunnen we de vraag naar parkeerplaatsen beter regelen. Zo kunnen we bijvoorbeeld een maximum gaan stellen aan het aantal vergunningen voor parkeren op straat. En als er overal regulering geldt, parkeren mensen hun extra auto’s dan niet in de wijk ernaast.​

Ook kan deze regulering ervoor zorgen dat mensen voor korte ritten eerder de fiets pakken, omdat ze dan geen parkeerkosten hoeven te betalen. 

Afbeeldingen

Stemmen

936 totaal
350 eens
586 oneens

19  reacties

Roan Stam 24-11-23 om 14:05

Het idee van gereguleerd parkeren vind ik, ik zou echter wel een verbetering (ook rondom prijs) willen zien bij het OV zodat mensen een goed alternatief krijgen aangeboden

Dick van Aalten 24-11-23 om 19:04

Al meerdere jaren betaald parkeren in (deel van) het Burgemeesterskwartier. Bevalt prima. Kost wat, maar dan heb je ook wat. 

Rumpelsteeltje 25-11-23 om 13:40

Ik denk aan de toenemende vergrijzing. Gesteld wordt "hele stad", ik denk daarbij aan diegenen die slecht ter been zijn en gebruik maken van eerst auto, om in het centrum te komen, en daarna hele einden moeten lopen (al dan niet met begeleider die meestal ook al ouder zijn) om bij eventlocatie of winkels te komen. De winkelstraten in het Centrum zijn ook niet voetganger of wielganger vriendelijk. Alleen gehandicapten hebben beperkte parkeerplaatsen, minder validen komen niet in aanmerking. 

Fietser 25-11-23 om 13:54

Het is momenteel niet altijd mogelijk om ergens te parkeren. Dat is vervelend voor mensen die geen andere keuze hebben. Juist om het voor hen mogelijk te maken om te parkeren, is het nodig om overal vergund parkeren in te voeren.

Caro 26-11-23 om 9:12

Vooral voor veiligheid en stimuleren fiets en ov

Heel lastig. Hennie. 27-11-23 om 13:14

Ben ik voor, maar ook tegen? Ik heb mijn woning op Klarendal. Met de grote bubs van mensen die naar de stad boodschappen gaan doen. Die rijden van woensdag t.e.m zondag rondjes om een parkeerplaats te vinden. Ik, als bewoner, kan dan niet meer parkeren. Mijn boodschappen moet ik van ver naar huis slepen. Ik ben de jongste niet. Laatst kon ik de auto echt niet parkeren. Ik moest mijn auto in de parkeergarage zetten. Kosten, 25 euro. Toen ik naar mijn huis liep was een dikke auto aan het parkeren. Ze zei, is hier gratis toch?! Niet voor mij, wel voor die tante. Ik was boos. Maar negatief is visite, die komen van ver, hoe gaat dat werken, kunnen mijn kinderen niet meer komen? Vraag, wat bedoelen ze met, de hele stad, inclusief alle wijken, wat zijn de kosten? 

Anoniem 27-11-23 om 16:46

Weren van bedrijfsvoertuigen na werktijd lost een aanzienlijk deel van het parkeerprobleem op. Daarnaast meer handhaven en strengere sancties op het juiste gebruik van de beschikbare parkeerruimte (dus niet schots en scheef over 2 vakken).

Anoniem 28-11-23 om 23:20

Parkeren is in delen van Arnhem goed te doen. Autogebruik ontmoedigen is goed, autobezit ontmoedigen vind ik voor heel Arnhem te ver gaan.

Bas 28-11-23 om 23:33

Ik ben ontzettend vóór! Maar dan ook betaald parkeren 24 uur. Ik kom door mijn werktijden vaak buiten de betaald parkeren tijden thuis en kan de laatste tijd vaak geen plek meer vinden (Spijkerkwartier) maar ik betaal er wèl voor.

Irene 03-12-23 om 17:03

Allwen als er voldoende parkeermogelijkheden komen, parkeergarages of transferiums rondom de stad met voldoende busvervoer naar het centrum

Harmy 04-12-23 om 1:16

Niet in de hele stad, alleen als er parkeer overlast is.

Jan 04-12-23 om 14:31

Ik zie dit als een plaatselijke maatregel, die in mijn buurt, waar voldoende parkeergelegenheid is, niet hoeft. Zonder eigen auto zou ik geen vergunning kunnen krijgen en met een geleende auto moet ik dan constant op mijn hoede zijn of ik het parkeergeld wel betaald heb, als ik rondom mijn flat parkeer. Ik vind dat niet zo'n fijn idee.

Erwin 04-12-23 om 16:13

Het voorkomt parkeeroverlast door de belangrijkste oorzaken: wijkvreemdparkeren in combinatie met het beruchte waterbedeffect.

Een goed voorbeeld uit de Arnhemse praktijk: na het (terecht) invoeren van betaald parkeren in het Spijkerkwartier (waarmee veel overlast daar is weggenomen) is er enorme parkeeroverlast ontstaan in aangrenzende buurt Het Broek en straten zoals de Thorbeckestraat waar het nu nog gratis parkeren is. Het zogenaamde waterbedeffect dus. Buurtbewoners in Het Broek zijn om sociaal-economische redenen tegen betaald parkeren in hun buurt, maar zitten wel met de gebakken peren. Zouden de gemeente hier betaald parkeren wel invoeren, dan verplaatst de problematiek zich naar de volgende buurt. Enzovoort. Het invoeren van betaald parkeren in de hele stad tackelt dergelijke problematiek voor alle buurten in de stad. Het heeft dan immers geen zin meer om op zoek te gaan naar een gratis plekje ergens, anders dan in een P+R buiten de stad of gewoon te betalen daar waar je moet zijn. Het invoeren van betaald parkeren bekostigt zichzelf waardoor kosten voor bewoners laag gehouden kunnen worden. Daarnaast zorgt invoeren in de hele stad niet alleen voor het stoppen van het waterbedeffect, maar ook voor het gezamenlijk dragen van de kosten als gemeenschap (die daardoor dus lager worden).

Voorwaarde voor draagvlak (zeker in wijken waar dit er nu niet is vanwege sociaal-economische redenen, of simpelweg omdat er nu geen parkeerproblee speelt) is dat er gekeken wordt naar bijv. het Nijmeegs model, waarbij erg lage kosten voor bewoners worden gerekend, á €1,- per maand.
Enkel de wijkvreemdparkeerder betaalt voor z'n bezoek een hoger tarief, maar omdat dit in de hele stad zo is zal deze eerder geneigd zijn een gratis/goedkope P+R of zelfs het OV te gebruiken. Het invoeren van goedkope abonnementsvorm voor bewoners i.c.m. betaald parkeren is daarmee een enorme accelerator voor alle overige maatregelen die je kan nemen als gemeente en zou daarom serieus overwogen moeten worden, waarbij die lage kosten voor bewoners cruciaal zijn voor draagvlak.

Dit laatste is dan ook wat er 'mis' is met deze stelling. Natuurlijk zijn de meeste mensen op basis van deze stelling tegen betaald parkeren in de hele stad, omdat zeker hen met een kleine portemonnee of zij die de problematiek niet herkennen geen zin hebben om te betalen. Ik wil dit lange betoog dan ook afsluiten het wederom pleiten voor het invoeren van het Nijmeegs model in de hele stad Arnhem. Je zal niet iedereen tevreden kunnen maken, maar voor €12,- per jaar het parkeerprobleem oplossen én andere maatregelen een extra duw geven zullen waarschijnlijk veel meer handen op elkaar gaan dan wanneer het veel geld kost.

R. 04-12-23 om 19:01

Kijk naar bijvoorbeeld onze straat, Apeldoornseweg. De afspraak zou zijn dat hier een hoger tarief gehanteerd zou worden  om het parkeren hier te ontmoedigen. Naar mijn inzien is dit beleid gefaald. Nu durven wij amper de auto te gebruiken van vrijdag t/m zondagavond omdat wij bij terugkomst nergens meer een parkeerplek kunnen vinden, ondanks dat wij een bewonersvergunning hebben. Transvaal zou gezien de hoeveelheid auto's geheel voor vergunningshouders moeten worden. 

Anoniem 04-12-23 om 22:37

Tegen vergunningen want dan zijn de parkeervakken enkel beschikbaar voor diegene mèt (geld voor) vergunningen, niet voor visite, de mantelzorger, andere dienstverleners als schilders, stratenmaker etc, voor toeristen of diegene die een deelauto hebben. 

 

De oplossing van te weinig parkeerplaatsen in en rond de stad lijkt me het ov netwerk rond en vooral IN Arnhem beter en voordeliger maken.

Een mooi initiatief was de voor €15 beschikbaar gestelde bus abbo voor mensen met een gelrepas; breid dit uit voor alle inwoners en zorg dat alle wijken (Vogelwijk/ Klarendal) óók meer toegankelijk zijn per bus.

 

Arnhemmer026 05-12-23 om 15:00

Zo'n vergunning systeem voor bewoners zou misschien in meer wijken werken. Ben niet heel erg thuis in deze materie, maar geef vergunningen aan bewoners en met maximaal 2 auto's op zo'n vergunning. Maak parkeren duurder voor gasten en denk daarbij bijvoorbeeld in parkeer ringen. Hoe dichter bij het centrum hoe duurder. Verder van het centrum dan wel spot goedkoop maken. 

In Amsterdam kan je op veel plekken ver buiten het centrum voor 1 euro per dag parkeren en vervolgens met het OV verder reizen. Dus de aansluiting op OV moet dan wel goed geregeld zijn natuurlijk en het moet niet zo zijn dat je dan nog eens 15 min. in de tochtige buitenlucht op een bus moet wachten. Dat soort dingen moeten wel echt goed ingericht worden. 

Mark > 06-12-23 om 20:28

Sinds in het Spijkerkwartier betaald parkeren is ingevoerd, zijn de problemen overgevloeid naar de omliggende wijken. Het is dus lokale symptoombestrijding. Enkel een parkeerbeleid op de gehele stad zal werken. Prima als mensen auto's in de openbare ruimte willen stallen. Daar zal men dan echter wel voor moeten betalen.

Anoniem 07-12-23 om 23:21

Ik zie al hoe dit half uitpakt in Nijmegen waar soms het heel overdreven is dat ik moet betalen voor parkeren en het is vreselijk. Deze hele vragenlijst voelt sowieso al een beetje als automobilist afstraffen. Die stad is vreselijk en moet niet als rolmodel gebruikt worden. 

Tamara 08-12-23 om 6:43

Er moet in ieder geval wat gebeuren.

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.