Door een lagere maximumsnelheid in te voeren op het grootste deel van onze wegen, verbeteren we de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de stad. Hierdoor doe je er wel langer over om van de ene plek naar de andere plek in de stad te rijden.
Het verlagen van de maximumsnelheden (van 50km/u naar 30 km/u en van 70km/u naar 50km/u) is goed voor de verkeersveiligheid maar ook voor de leefbaarheid. Als er een ongeluk gebeurt, zijn de gevolgen veel kleiner doordat je sneller stilstaat. Het verkeersgeluid vermindert bij lagere snelheden. En je kan als voetganger of fietser makkelijker oversteken. Daarnaast is de uitstoot van uitlaatgassen minder.
Ik vind dat op de doorgaande wegen in Arnhem 70 km/u moet worden gehandhaafd.
Niet overal is het nodig, sommige stukken kun je prima de snelheid behouden.
Stad is primair ingericht op autogebruik. Stad moet meer ingericht worden voor fietsers en voetgangers. Gebruik van de auto moet teruggedrongen worden. Minder autoasfalt en minder autosnelheid.
Doe meer met groene golf voor het autoverkeer. Dat geeft een betere doorstroming en veel minder luchtvervuiling. Matsersingel heeft groene golf, maar staat meestal uit! Waarom?
Doe meer met groene golf voor het autoverkeer. Dat geeft een betere doorstroming en veel minder luchtvervuiling.
Matsersingel heeft groene golf, maar staat meestal uit! Waarom?
Dat leverd alleen maar meer gevaar op want dan zijn mensen eerder geneigd te gaan inhalen.
Verlagen van de snelheid werkt alleen bij goede en continu handhaving. Als er structureel te hard wordt gereden is verlagen van de snelheid geen oplossing maar weer een lapmiddel. Je moet de bron aanpakken.
Dat gaat veel doden opleveren, omdat een automobilist aan alle kanten links en rechts ingehaald gaat worden door de fat-bikes. Je kunt met een te lage snelheid niet je dode hoek checken. Die zichtsinformatie is op de hoge snelheid van fat-bikes alweer veranderd zodra je weer vooruit kijkt. Kortom, snelheid verlagen = veel meer fietsdoden. Ruimt wel lekker op, dus ik snap wel dat GroenLinks/PvdA dit graag heeft.
Je moet duidelijke keuzes maken in het beperken van de maximum snelheid. Niet beperken op doorgaande wegen, wel in woonwijken
Voor een hele goede doorstroming in de binnenstad is het af te raden om de ring naar 30km/u te transformeren. Tevens zal dan de politie ook geen controles meer uitvoeren en zal het cvom de flitspalen verwijderen. Als dat gebeurd hebben de racers meer vrijbaan. Waar men 30km/u hoort te rijden in de binnenstad houdt 60% zich er aan.
En het vrachtverkeer in het centrum van Arnhem verbieden. Buiten het centrum op- en overslag plaatsen creëren waar de inhoud van vrachtwagens in kleinere electrische wagens wordt overgeladen. Deze kunnen de winkels in het centrum bevoorraden.
Ik denk dat het voordeel beperkt is en dat het veel ergernis gaat opleveren bij automobilisten.. sorry. Alleen een bordje neerzetten en de weg niet aanpassen gaat niet helpen. We zijn ook gebaat bij mobiliteit en bereikbaarheid.
We kennen het onderscheid tussen doorgaande wegen (50) en wegen in de woonwijken (30). Wordt het gelijk getrokken herkent de verkeersdeelnemer de verschillende typen wegen niet meer. Kans op ongevallen wordt dan groter. Verlaging naar 30 kan ook meer irritatie opwekken en nog meer ongewenst verkeersgedrag.
We kennen het onderscheid tussen doorgaande wegen (50) en wegen in de woonwijken (30). Wordt het gelijk getrokken herkent de verkeersdeelnemer de verschillende typen wegen niet meer. Kans op ongevallen wordt dan groter.
Verlaging naar 30 kan ook meer irritatie opwekken en nog meer ongewenst verkeersgedrag.
In plaats van de snelheid te verminderen moet er beter nagedacht worden hoe auto's en andere weggebruikers samen de weg kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld door betere oversteek punten of fietsers en auto's beter te scheiden. Ook beter handhaven van bestaande regels (zoals bijvoorbeeld het rijden en gebruik van mobiel straffen) heeft een grotere impact op de leefbaarheid.
Arnhem staat ook al sinds de vorige eeuw bekend om de slechte afstelling van de stoplichten. Maak de doorloootijd per wachtbeurt korter, betere aansluiting, minder files, minder frustratie,, minder ongelukken. Probeer eens van bijvoorbeeld zuid naar noord te rijden naar de a50, tel het aantal wachtminuten bij de stoplichten (en uitstoot) bij elkaar op.. En hehe je kan eindelijk doorrijden vanaf 't tankstation bij hmpaal 2.0 na de Apeldoornseweg en o jammer dat de bestuurder die vast stond op de Schelmse weg er ook zo over denkt;gevolg.. zoveelste ongeluk vlak na die invoegstrook. Je kan ze uittekenen waar ongelukken plaatsvinden... Of door onduidelijke verkeerssituatie te creëren waar niet goed over is nagedacht... Tel 't aantal ongelukken rondom Willemstunnel, en niet alleen' s nachts. En maak de drukknop bij een stoplicht voor fietsers al op 50meter afstand voor de streep i.p.v bij de streep zelf, daar waar het kan. Krijg je betere flow voor fietser en automobilist.
Arnhem staat ook al sinds de vorige eeuw bekend om de slechte afstelling van de stoplichten. Maak de doorloootijd per wachtbeurt korter, betere aansluiting, minder files, minder frustratie,, minder ongelukken. Probeer eens van bijvoorbeeld zuid naar noord te rijden naar de a50, tel het aantal wachtminuten bij de stoplichten (en uitstoot) bij elkaar op.. En hehe je kan eindelijk doorrijden vanaf 't tankstation bij hmpaal 2.0 na de Apeldoornseweg en o jammer dat de bestuurder die vast stond op de Schelmse weg er ook zo over denkt;gevolg.. zoveelste ongeluk vlak na die invoegstrook. Je kan ze uittekenen waar ongelukken plaatsvinden... Of door onduidelijke verkeerssituatie te creëren waar niet goed over is nagedacht... Tel 't aantal ongelukken rondom Willemstunnel, en niet alleen' s nachts.
En maak de drukknop bij een stoplicht voor fietsers al op 50meter afstand voor de streep i.p.v bij de streep zelf, daar waar het kan. Krijg je betere flow voor fietser en automobilist.
Er zijn nu een aantal 50km/u wegvakken waar die snelheid niet langer passend is vanwege veel scholieren, fietsers, die geen eigen pad hebben, maar ook toename van invoegen van autoverkeer vanuit zijwegen. Die moeten naar 30km/u. Denk aan in Arnhem-Noord Rosendaalsweg,Thomas a Kempislaan, Raapopseweg, Geitenkamp. In Arnhem-Zuid -waar meer geregeld is met losse fietspaden en een barriere tussen speel/wandelroutes en autoverkeer- eigenlijk alle overgangen tussen woonwijken en bedrijven en winkelcentra die gevaarlijk zijn omdat de vormgeving die van een snelweg is en er tegelijk ook veel kinderen en ouderen te voet zijn. 30 km/u hoeft geen drempel plaatsen te betekenen, want dat doet teveel met de opkomsttijd van hulpdiensten. Er zijn andere, visuele en materiele maatregelen om het gedrag richting 30 te beïnvloeden en opletten op medeweggebruikers, vooral voetgangers en fietsers, te beïnvloeden.
Hoewel er meer ruimte moet komen voor fietsers en OV, is het verlagen van de maximum snelheid geen goede maatregel om de verkeersveiligheid te vergroten. Uiteindelijk gaan mensen de snelheid rijden waar de weg naar uitnodigt. Zie bijv. de vele hardrijders op de Batavierenweg en Pleijroute. Als je wil dat mensen langzamer gaan rijden, moet het volledige wegennet aangepast
Het vermindert geluidsoverlast, verhoogt de veiligheid, en het maakt (elektrisch) fietsen of (hoogwaardig) OV aantrekkelijker. Ook zal de reistijd door Arnhem toenemen waardoor hopelijk meer doorgaand verkeer door automatische navigatie wordt omgeleid over de omliggende snelwegen.
Onder het mom van veiligheid, daarom wordt Arnhem omgetoverd tot controle stad. Inclusief traject controle. Dit om het klimaat te redden 🙃 zet eerst de biomassa uit. Wij de burgers hebben het gedaan. Zolang je betaald is goed.
Dit werkt natuurlijk alleen als heel Arnhem één grote traject controle wordt. Als mensen weten dat de pakkans voor harder rijden klein is gaat dit natuurlijk niet werken. De politie/handhaving heeft de mankracht niet om elke dag volcontinue te handhaven. Wanneer je weet dat je zonder gevolgen toch 50 kan rijden gaan mensen inhalen en krijg je misschien onveilig situaties of frustraties op de weg.
In de woonwijken is het van groot belang dat daar niet harder mag worden gereden dan 30 km dat is veiliger en het verhoogt de kwaliteit van de leefomgeving denk daarbij ook aan lucht en lawaai vervuiling , in onze wijk mag max 30km gereden worden, maar helaas zijn er maar weinig bestuurders die zich daar aanhouden en er word dus veel te hard gereden div keren om handhaving gevraagd maar de politie gaat pas handhaven als 85 % harder dan 40 km rijd.Volgens mij is het tijd dat deze regel wordt aangepast. Aan de rand van mijn wijk is de Amsterdamseweg daar mag nu 50 km gereden worden ik neem aan dat deze snelheid ook gaat verminderen . Deze weg veroorzaakt best veel problemen, weinig veilige oversteek plekken voor fietsers en voetgangers ,vaak ongelukken of bijna ongelukken door automobilisten die afslaan om naar de Praxis,Lidl of Jumbo te gaan en niet goed opletten / niet weten dat daar ook nog een fietspad is. Zeker in deze donkere dagen levens gevaarlijk!! Ook staan de stoplichten zeker op drukke tijden zo afgesteld dat de automobilist vaker door kan rijden ,nou dan sta je daar als voetganger naar adem te happen, het wachten van de voetganger duurt dan 2/3 x langer.
Een snelheid van 30km/u is vreselijk voor de doorstroming van het verkeer. 30km/u betekent dat mensen langer op de weg blijven dus meer filedruk. 30km/u is vreselijk sloom, in een woonwijk zie je mensen al van drempel naar drempel naar de 40/45 optrekken, laat staan op vrij asfalt. Vrij asfalt hoort per definitie sneller te gaan, zodat de doorstroming verbeterd word. 30km/u is benzinebelasting melken, aangezien je heel inefficient rijd maar wel meer benzine loopt te stoken. Met 30 rij ik liever een opgevoerde fatbjke/scooter kan ik tenminste lekker snel van A naar B zijn. 30 rijden betekent dat je 40% slomer rijd bij doorstromend verkeer, en veel langere rijen bij stoplichten. Helft van de mensen rijd al te hard bij 50, laat staan bij 30. Die 70 wegen kunnen even goed naar de 80 of 100, het asfalt kan je lekker door op rijden en doen de meesten al. De infrastructuur van Zuid is al gemaakt op 50. Ik snap dat in de buurt van Sonsbeek soms de vaart eruit kan, maar 30 blijft tr sloom. Idealiter een snelheid van 40, wat tenminste niet heel sloom is, maar ook niet 50. Dan nog vind ik dat je daar toch meestal geen 50 kan rijden bij druk verkeer, dus laat het lekker 50 coor wanneer het rustig is.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.